First Hotel Atlantic, 8000 Århus C
Hoteller har et grundlæggende energidilemma. De har indtil nu haft fuld varme på værelserne uanset om det var optaget, ”da der jo skal være varme på, når kunden træder ind på værelset”, siger Hotel Direktør, Tonny Bak.
Det er nu løst af SoftControl, som med vores EnergySystem integrerer op med hotellets booking system (ROVERD), så værelset har den ønskede temperatur, når kunden åbner døren første gang, og er nedkølet imellem kunderne.
Hvad er sparet på varmen er tjent...
Med natsænkning opnår det gennemsnitlige hotel en besparelse på ca. 20% ved 4 graders sænkning fra dag- til kølende nattemperatur. (ikke alle hoteller benytter dette, men benytter istedet at de "vinterlukker" de mindst populære værelser, og kan derved opnå den samme besparelse)
Ved 60% belægning, og hvor ”occupancy” styring sænker temperaturen med 7 grader opnås yderligere en gennemsnitlig besparelse på 10%.
Det hele styres ved sensorer og smarte algoritmer, så det ikke opleves at værelset har været nedkølet mellem gæsterne.
Åbner gæsten eller rengøringspersonalet et vindue, så lukker radiatorene automatisk ned, hvilket giver yderligere en ikke medregnet besparelse.
Et hotel fyldt med indbygget intelligens
Det er ofte et problem med rygende gæster, som har svært ved at vænne sig til at rygning på værelserne ikke længere er tilladt, og som koster hoteller mange penge ved at næste kunde forlanger et andet værelse samt hyppigere rengøring og i værste fald renovering. En rygningsdetektion giver personalet i lobbyen besked om, at gå op og banke venligt på døren og bede dem om at slukke en evt. tændt cigaret.
Mange bække små
Hotellet arbejder desuden op imod forskellige certificeringer og krav. Et af dem er at de skal tjekke for løbende toiletter med hyppigt mellemrum, hvorfor SoftControl blev bedt om at finde en løsning af Hoteldiektør, Tonny Bak.
SoftControl opfandt på rekordtid en sensorer, som installeret på toilettet giver besked om potentiel lækage til den vedligeholdelsesansvarlige. I øvrigt noget der kan bruges til en GreenKey certificering.
Velkommen på Atlantic
Nu kan hotellets ansatte anvende tiden på det, der er sjovest og som skaber med værdi for kunderne. Nemlig at tage godt imod og servicerer deres gæster.
Skål og tak til Hotel Atlantic for et spændende og udfordrende projekt for SoftControl.
Kontakt os på info@softcontrol.dk eller ring på +45 70 25 78 50 for en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig tættere på den grønne omstilling ved at udnytte dine ressourcer mm. korrekt!